Toets ik wil afvallen in op Google en je krijgt duizenden websites met honderden tips over afvallen. En ze spreken elkaar allemaal tegen.

Wél calorieën tellen < > geen calorieën tellen

Wel koolhydraten < > geen koolhydraten

Rustig sporten < > intensief sporten

Experts spreken elkaar allemaal tegen en als je graag 10 kilo af wil vallen, zie je door de bomen het bos niet meer.

Toch hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn.

Annemieke mailde dat ze 16 kilo was afgevallen met tips van Maaike de Vries, William Cortvriendt en Aline Kruit.

“Uit verschillende boeken en verschillende blogs heb ik tien tips gehaald die me al na een maand meer energie gaven. En ik viel af zonder honger te lijden.”

De zeven tips die Annemieke voor zichzelf aanhield (en vol hield):

1. Voorkom honger lijden.  

Wellicht wel de belangrijkste tip, voor mensen die af willen vallen: voorkom honger lijden. Want als je honger lijdt kun je in korte tijd wel flink afvallen, maar je komt ná je periode van honger lijden zeker weer aan.

2. Tel geen calorieën.

De tip van William Cortvriendt om geen calorieën te tellen, geeft rust en met tip 3 t/m 7 weet je dat je ook gewicht verliest.

3. Eet drie keer per dag.

Maaike de Vries moedigt aan om te ontbijten, te lunchen en avond te eten en géén tussendoortjes te nemen. In het begin lastig, maar het went snel en is een mooie manier om je bloedsuikerspiegel niet constant hoog te houden.

4. Stop met frisdrank, vruchtensap en geraffineerde suiker.

Dit is voor veel mensen een lastige, maar om kilo’s kwijt te raken is het een must om je geraffineerde suiker te minimaliseren. Behalve gewichtsverlies, krijg je er ook een bak met energie van: de beloning is groot!

5. Ga een uur vroeger naar bed.

Dat klinkt gek, maar lees hier het hele verhaal over Ghreline en Leptine als je méér wil weten over slaap en afvallen. Slapen is goed voor de lijn.

6. Sport één keer per week voor je ontbijt.

Door te sporten voor je ontbijt wakker je de vetverbranding aan. Als je niet sport kun je beginnen met een wandeling van 30 minuten.

7. Minder met koolhydraten en eet veel vers.

Natuurlijk zijn er kookboeken die je bij de hand nemen, maar als je de indeling van William Cortvriendt aanhoudt uit dit korte filmpje, zit je eigenlijk goed. Schep je bord vol op deze manier:

 

Heb jij andere tips die voor jou goed geholpen hebben? We lezen het graag.