Halverwege het gesprek op een terras bij hotel De Witte Bergen laat arts Aline Kruit een korte stilte vallen. Ze denkt na over hoe het begon: een boek schrijven over slapeloosheid.

‘Het frustreerde me enorm dat ik patiënten niet kon helpen met hun slapeloosheid,’ zegt de arts.

Kruit ziet veel patiënten met psychische klachten. En één van de gemene delers van bijna al haar patiënten is slapeloosheid. Daar kan ze echter niets mee doen. De psychische klachten vragen acute hulp en over de behandelingen bij slaapproblemen is ze niet enthousiast.

‘Natuurlijk zijn er online en in boeken wel goeie tips te vinden. Maar,’ vervolgt de arts: ‘er zitten ronduit schadelijke adviezen tussen.’

Een advies waar Kruit een hekel aan heeft is de tip om uit bed te gaan als je niet kunt slapen

Hoe je omgaat met slapeloosheid

‘Het idee dat je uit bed moet gaan als je niet kunt slapen komt van cognitieve gedragstherapie. Je moet volgens die therapie je bed niet associëren met wakker liggen maar met slapen. Dus als je niet kunt slapen is het advies om uit bed te gaan tot je moe bent. Ik ben het daar niet mee eens.

Het bed ís het probleem niet. Hoe je omgaat met slapeloosheid, dát is het probleem. Slapen is niets doen. Kalmte. Overgave. ’s Nachts opstaan is het tegenovergestelde.’

Ze begint te stralen als ze vertelt over een Amerikaans boek dat ze las met een andere aanpak bij slapeloosheid. Deze aanpak beschreef hoe mensen anders met slapeloosheid om konden gaan en het hielp. Patiënten van Kruit gingen beter slapen door de adviezen. Ze specialiseerde zich in  slaap (zie haar website over slaap).

Het Amerikaanse boek kon de arts echter niet aanraden aan patiënten, daarvoor was het met teveel jargon geschreven. Dus schreef ze zelf een boek: Slapen is niets doen.

In het boek staan handige tips om (niet) te doen:

  • Stop op tijd met TV, smartphones en computer
  • Wees matig met koffie en alcohol

Tot zover niets nieuws. Maar ze moedigt ook aan om je ademhaling te observeren zonder hem te veranderen en ze schrijft dat je gedachten kunt zien als reclames op langsrijdende auto’s: je ziet ze wel, maar je hoeft er niets mee.

Met het medicijn melatonine is ze uiterst voorzichtig. Slapeloosheid wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door stress, spanning en verkeerde slaapgewoonten. Dus niet door een tekort aan melatonine. Als je dan toch melatonine neemt, raakt de normale aanmaak verstoort. Dus wees voorzichtig met melatonine.

Slapen is niets doen. Kalmte. Overgave.

Heb jij nog tips voor mensen die moeilijk slapen? Laat een reactie achter.

Wil je meer weten over het boek Slapen is nietsdoen?  lees dan een interview met Aline Kruit.

Je kan het boek ook direct bestellen.

in slaap vallen Slapen is niets doen Aline Kruit quote