Voor research struin ik op internet op zoek naar koolhydraatarme ontbijtjes en bij de eerste website die opduikt voel ik me wat ongemakkelijk.

Ik komt terecht op ontbijtchecker.nl. Bekijk de website hier.

Klinkt goed. Ze hebben precies wat ik zoek: Vergelijk verschillende ontbijtopties en kies bewust.

Het wordt helemaal mooi als ik zie dat het een website is van het Diabetes Fonds. Hanneke Dessing is directrice van het Diabetes Fonds.

Op de website staat:

Voedselkeuzes, we maken er iedere dag meer dan 200. De omgeving waarin we deze keuzes maken: te ongezond. En wat suiker betreft: te veel. De gezonde keuze maken is niet makkelijk. Mede hierdoor krijgen we dagelijks maar liefst 1,5 tot 2 keer te veel suiker binnen.

Dat moet anders, vinden we bij het Diabetes Fonds. Zeker als je beseft dat meer dan de helft van de volwassenen in ons land overgewicht heeft. En wie overgewicht heeft, loopt een groter risico op diabetes type 2. Meer dan 1 miljoen Nederlanders hebben inmiddels deze vorm van diabetes, en daar komen er per week 1.000 bij. Conclusie: de gezonde keuze moet voor iedereen de makkelijke keuze worden.

En dus hebben we onze zevenmijlslaarzen aangetrokken. Vanuit onze onafhankelijke rol als kennisinstituut helpen we mensen om hun suikerinname te beperken en gezonder te leven.

Tot zover niets aan de hand

Maar dan komt de ‘cookiemelding’ in beeld. Je weetwel zo’n bericht over privacy op een website. Ik klik hem eerst onnadenkend weg. Na een halve minuut dringt pas tot me door wat er bij de cookiemelding stond. Stond dat er echt? Of heb ik het me verbeeld? Ik kan me niet voorstellen dat ik het goed las, voor de zekerheid sluit ik de pagina en toets ik de url opnieuw in om de cookiemelding opnieuw op te laten komen.

Het staat er echt:

 

Wacht even.

Ik zit op een website – ontbijtchecker.nl – om te zien wat een gezond ontbijt is. Het Diabetesfonds werkt ermee samen en benadrukt dat te veel suiker een groot probleem is en dat overgewicht en diabetes een epidemie is van grote omvang. En de website is van PepsiCo.

‘What the fuck?!’ Sorry, maar dat zei ik hardop tegen mijn laptop. Dit kan toch niet waar zijn.

Pepsi verkoopt cola, 7UP, sportdranken, icetea en tig andere producten boordevol suiker. En het Diabetesfonds werkt daarmee samen?

Wat is hier aan de hand?

De website ontbijtchecker.nl blijkt campagne te voeren voor Quaker, ontbijtgranen mét toegevoegde suiker. Quaker is een merk van PepsiCo – een bedrijf dat vermoedelijk veel geld wil verdienen. Maar dat niet alleen want met Quaker wil PepsiCo ook de wereld verbeteren dus doen ze minder suiker in hun producten.

Ik ben wat sceptisch (understatement) en vind het gek dat het Diabetesfonds samen met PepsiCo campagne voert.

Maar ik neem toch aan dat de directrice van het Diabetesfonds een zeer slimme vrouw is, die mensen met diabetes wil helpen. Dus ik zie vast wat over het hoofd.

Stel dat iemand altijd een Quaker ontbijt neemt en het Diabetesfonds krijgt het voor mekaar dat Quaker minder suiker in zijn ontbijt doet, dan is dat natuurlijk prachtig. Een dikke pluim als Hanneke Dessing dat gelukt is.

Maar de winst die Quaker maakt, wordt dat budget niet gewoon gebruikt voor de best verkopende producten van PepsiCo: de cola?

En wat is de reden dat de foto’s op ontbijtchecker geen foto’s laten zien van Griekse yoghurt met noten? Door veel voedingsexperts toch hét gezonde ontbijt voor mensen met diabetes.

Want hoe minder suiker, hoe beter, toch?

En dan heb je een liever een ontbijt zonder toegevoegde suiker, in plaats van een ontbijt met minder toegevoegde suiker.

Heb jij je diabetes type II omgekeerd? Dan hoor ik graag welk ontbijt je nam.

Voorlopig kijk ik toch even niet op ontbijtchecker.nl, wat een gezond ontbijt via PepsiCo voelt niet helemaal lekker.