Stress is een ramp. In het kort: van teveel aan staan en teveel eten word je ziek.

Gelukkig hoef je niet meteen in de stress te schieten, want er is niets mis met aan staan, het is pas een probleem als je chronisch aan staat.

Chronische stress is de kiem van veel ziektes.

Dus eigenlijk is het goed nieuws. Want de wetenschap dat chronische stress ongezond is (understatement), is alleen maar een aanmoediging om onder werktijd af een toe een stukje te wandelen, een potje te pingpongen of een grapje te delen met een collega.

Dat stress ongezond is, weten we al lang. Al voor mijn geboorte beschreven twee Amerikaanse cardiologen in 1974 over een aantal karaktereigenschappen en een verhoogd risico op hartaanvallen.

Puntje van je stoel

In het actieboek van Hoe word je 100 haalt William Cortvriendt een onderzoek aan van de cardiologen Friedman en Rosenman. De cardiologen leerden van de stoelenbekleder dat hun patiënten zich in de wachtkamer anders gedroegen dan patiënten bij andere afdelingen.

Hoe zit dat? Op een dag komt er een man de stoelen in de wachtkamer opnieuw bekleden (het is 1974, toen repareerden mensen nog stoelen die stuk waren). Nadat de man de stoelen bekeken had, merkte hij op dat deze stoelen alleen aan de voorkant versleten waren, in tegenstelling tot de stoelen in de wachtkamers elders, waar de stoelen gelijkmatig versleten onder het zitoppervlak.

Friedman en Rosenman keken elkaar aan en wisten dat ze hier iets interessants hoorden: hartpatiënten zitten letterlijk altijd op het puntje van hun stoel en dat gedrag is anders dan bij andere patiënten.

Deze observatie zetten de cardiologen aan tot meer onderzoek naar stress in relatie tot hart- en vaatziekten.

Vierenveertig jaar later zijn er honderdduizenden onderzoeken verschenen en we weten dat een gerichte aanpak bij teveel stress (ademhalingsoefeningen, meditatie en yoga) leidt tot een flinke daling van het risico op hart- en vaatziektes.

Stressologie

Ook Jurgen Spelbos had last van stress. Chronische stress. Hij kukelde met een burn-out over het randje en kwam daarna weer overeind.

Spelbos wil graag alles weten over stress en maakt er geen halfwerk van. Hij bezoekt tientallen behandelaars en probeert evenzoveel technieken uit. Een ademhalingsoefeningen is hem te simpel, hij laat persoonlijkheidsanalyses maken, probeert yoga, mindfulness en duidt zijn eigen gedrag.

Hij schreef er een boek over.

Eerst schrijft Spelbos over de verschillen tussen acute stress en chronische stress. Voor mensen die veel lezen over gezondheid en psyche is dat gesneden koek. Maar na een korte inleiding neemt Spelbos je mee en pakt hij stress aan op zeven verschillende niveaus. Variërend van fysieke oefeningen tot inzichten in bewust en (nu nog) onbewust gedrag.

Lanterfanten

minder stress Jurgen Spelbos

In Stressologie beschrijft hij meer dan 130 verschillende manieren om stress aan te pakken. Voor mensen met keuzestress wellicht geen goed idee om het boek te lezen, maar voor behandelaars en mensen met stress die in hun brein nog een prima filter hebben voor informatie is het een leerzaam boek.

Als je het boek gaat lezen wens ik je veel leesplezier. Je kan het boek hier bestellen (Uitgeverij Lucht). Je vind hier ook meer informatie waaronder een interview.

Als je gaat lanterfanten in de zon ben je helemaal goed bezig.