Minder eten en meer bewegen

Al sinds mensenheugenis proberen we af te vallen, en dat doen we door minder te eten en meer te bewegen. Immers, door meer te bewegen verbanden we meer vet en door minder te eten slaan we minder ongewenst vet op. 

Helder toch?

Helaas. Deze schijnbaar logische gedachte blijkt simpelweg niet te werken. 

Ondanks dat we steeds meer bewegen en de meest uiteenlopende diëten volgen worden we steeds dikker. In Nederland en in België is al meer dan de helft van de volwassen bevolking te dik en gaan we, als we niet uitkijken, de VS achterna, waar al meer dan tweederde van de bevolking te dik is.

Hoe kan het dat meer bewegen en minder eten niet helpt?

 

Dit denken we allemaal bij overgewicht

Het beeld dat we hebben bij mensen die te dik zijn is dat ze de hele dag op de bank zitten en te veel eten. En eigenlijk denken we er ook stiekem bij dat dikke mensen gewoon lui zijn en zich met eten niet kunnen beheersen.

 

Oplossing: fitness en dieet 

En dus gaan we fitness en op dieet. 

Dus we denken: diegenen die willen afslanken moeten gewoon maar eens van de bank afkomen, gaan sporten en zich vooral beheersen en veel minder eten en snacken.

 

De oplossing werkt niet!

En het faalt eigenlijk altijd.

De wetenschap laat het tegenovergestelde zien. Meer bewegen en minder eten helpt niet!

De getoonde lijnen op deze afbeelding laten de gecombineerde resultaten zien van 80 onderzoeken. 

Stel je voor dat je 100 kilo weegt en je gaat sporten, zeg 4 x per week een half uur hardlopen. Na twee jaar ga je weer op de weegschaal staan en je ziet tot je verbijstering dat je 99 kilo weegt en maar 1 kilo bent kwijtgeraakt zoals je ziet bij de blauwe lijn. 

Iets beter lijkt het diegenen te vergaan die besluiten honger te gaan lijden. Na vier jaar weeg je dan 97 kilo zoals je ziet bij de rode lijn, wel met de opmerking dat slechts 10% van diegenen die minder gaan eten dit zelfs maar een jaar lang vol kan houden.

Zelfs als je meer bewegen combineert met minder eten zoals is weergegeven bij de groene lijn is een verlies van 4% van je gewicht niet echt een succesverhaal te noemen. 

Hoe kan dit?    

 

Waarom val je niet af door meer bewegen?

Laten we eerst eens kijken waarom meer bewegen niet helpt. Ondanks dat we denken dat we door sporten veel calorieen verbranden, is dat eigenlijk maar ten dele waar. Ons calorieverbruik neemt weliswaar toe, maar dat  is in vergelijking tot wat onze gewone stofwisseling verbruikt eigenlijk niet zo groot.

Daar komt nog bij dat we na sporten doorgaans meer trek en dorst krijgen en ongemerkt meer gaan eten en drinken. En bovendien heeft onderzoek ook nog eens aangetoond dat we na intensieve lichaamsbeweging de rest van de dag minder actief worden dan normaal en we dus aan het eind van de dag eigenlijk niet of nauwelijks meer energie hebben verbruikt.

Wel moet ik hierbij vermelden dat je door meer bewegen wel meer spierweefsel krijgt en er beter gaat uitzien. En misschien wel het allerbelangrijkste: bewegen is ontzettend gezond, vooral voor je hart en bloedvaten en voor je gemoedstoestand.

 

Maar ook minder eten helpt niet

Sterker nog, minder eten leidt op den duur zelfs tot een toename van je gewicht en kan dus verder bijdragen aan overgewicht of obesitas. Dit weten we eigenlijk al heel lang door een onderzoek dat in 1944 werd uitgevoerd: Het zogenaamde Minnesota ondervoedings experiment.

Studenten mochten gedurende 24 weken slechts de helft van hun normale caloriegebruik eten waarna verschillende hersteldieeten werden aangeboden. Behalve de gewichtsvermindering tijdens de ondervoeding traden er een aantal onverwachte effecten op. Zo bleek dat de studenten na een snel gewichtsverlies in de eerste weken steeds langzamer gewicht verloren. 

Het bleek dat steeds meer van hun niet-vitale lichaamsfuncties op een lager pitje ging functioneren om energie te besparen. De symptomen hiervan waren onder meer kouwelijkheid, concentratieverlies, lusteloosheid en verminderde zin in sex. 

Zodra de studenten weer normaal mochten eten nam hun gewicht razendsnel toe, vergelijkbaar met het welbekende jojo effect nadat je stopt met een calorie beperkend diet. Alleen bleek dat het gewicht en de hoeveelheid vetweefsel niet alleen terugkwam naar het oorspronkelijke niveau maar er overheen ging. 

Dit onderzoek toonde voor het eerst aan dat ons lichaam na caloriebeperking uit voorzorg extra vet op gaat slaan en we daardoor uiteindelijk dikker worden!  

 

Meer bewegen helpt dus niet en van minder eten wordt je uiteindelijk nog dikker.

Wat helpt dan wel?

Het zal duidelijk zijn geworden dat we door meer te bewegen of zelfs intensief te sporten niet duurzaam ons overgewicht verliezen.

Veel erger is eigenlijk het falen van een caloriebeperkend dieet omdat we hierdoor zelfs steeds dikker worden! 

Hoe vaker we proberen af te vallen door honger te lijden, hoe meer vetweefsel ons lichaam wil opslaan en hoe dikker we worden.

Vraag? wat moeten we dan wel doen?

Wordt vervolgd…