7 tips om af te vallen

door | 7 februari 2019 | Column Koen, Uitgelicht | 2 reacties

Toets ik wil afvallen in op Google en je krijgt duizenden websites met honderden tips over afvallen. En ze spreken elkaar allemaal tegen.

Wél calorieën tellen < > geen calorieën tellen

Wel koolhydraten < > geen koolhydraten

Rustig sporten < > intensief sporten

Experts spreken elkaar allemaal tegen en als je graag 10 kilo af wil vallen, zie je door de bomen het bos niet meer.

Toch hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn.

Annemieke mailde dat ze 16 kilo was afgevallen met tips van Maaike de Vries, William Cortvriendt en Aline Kruit.

“Uit verschillende boeken en verschillende blogs heb ik tien tips gehaald die me al na een maand meer energie gaven. En ik viel af zonder honger te lijden.”

De zeven tips die Annemieke voor zichzelf aanhield (en vol hield):

1. Voorkom honger lijden.  

Wellicht wel de belangrijkste tip, voor mensen die af willen vallen: voorkom honger lijden. Want als je honger lijdt kun je in korte tijd wel flink afvallen, maar je komt ná je periode van honger lijden zeker weer aan.

2. Tel geen calorieën.

De tip van William Cortvriendt om geen calorieën te tellen, geeft rust en met tip 3 t/m 7 weet je dat je ook gewicht verliest.

3. Eet drie keer per dag.

Maaike de Vries moedigt aan om te ontbijten, te lunchen en avond te eten en géén tussendoortjes te nemen. In het begin lastig, maar het went snel en is een mooie manier om je bloedsuikerspiegel niet constant hoog te houden.

4. Stop met frisdrank, vruchtensap en geraffineerde suiker.

Dit is voor veel mensen een lastige, maar om kilo’s kwijt te raken is het een must om je geraffineerde suiker te minimaliseren. Behalve gewichtsverlies, krijg je er ook een bak met energie van: de beloning is groot!

5. Ga een uur vroeger naar bed.

Dat klinkt gek, maar lees hier het hele verhaal over Ghreline en Leptine als je méér wil weten over slaap en afvallen. Slapen is goed voor de lijn.

6. Sport één keer per week voor je ontbijt.

Door te sporten voor je ontbijt wakker je de vetverbranding aan. Als je niet sport kun je beginnen met een wandeling van 30 minuten.

7. Minder met koolhydraten en eet veel vers.

Natuurlijk zijn er kookboeken die je bij de hand nemen, maar als je de indeling van William Cortvriendt aanhoudt uit dit korte filmpje, zit je eigenlijk goed. Schep je bord vol op deze manier:

 

Heb jij andere tips die voor jou goed geholpen hebben? We lezen het graag.

 

 

Onderwerpen van deze column:

 

2 Reacties

  1. Pauline Bos

    Naar aanleiding van het boek lichter en hoe word ik 100 ben ik nu al een paar maanden bezig met eten zoals daarin wordt aanbevolen om af te vallen. Ik wilde 5 kg afvallen. Alle light producten weggedaan. En meer vet en minder koolhydraten gaan eten en alles vers. Ik ben 5 kg aangekomen en weet niet wat ik moet doen om nu 10 kg af te vallen. Hebben jullie tips?

    Antwoord
  2. Merijn

    Leuke tips! Sowieso een super leuk topic idee om te schrijven over ‘hoe word je 100’. Waar haal je de inspiratie vandaan om nieuwe artikelen te schrijven? Interview je dan ook ouderen die 100 jaar zijn? Gr. Merijn!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koen de Jong

Koen de Jong

auteur en oprichter van sportrusten.nl

Koen de Jong  is oprichter van Sportrusten (sportrusten.nl). Samen met andere auteurs schreef hij niet minder dan zeven boeken over onder andere trainen op hartslag, kou, ademhaling, vogels kijken en een marathon lopen. 

Lees hier columns over de volgende onderwerpen:

William Cortvriendt legt in Kankervrij uit wat kanker is en gaat op zoek naar de onderliggende oorzaken voor het ontstaan van deze ziekte. Het boek biedt belangrijke handvatten voor wat je zelf kunt doen ter preventie en hoe je zelf je kansen op het overleven van kanker aanmerkelijk kunt verbeteren.

29,95