Auteur Maaike de Vries wil een supervetverbrander worden. Ze wil haar lichaamseigen vet als brandstof inzetten, in plaats van het als ballast mee te nemen.

In haar zoektocht leert ze veel over overgewicht in relatie tot stress, voeding, sport en kou.

Ze schrijft er een aanstekelijk boek over.

Hoe word ik een supervetverbrander?

 

De Vries: Afvallen is een ramp. Vraag maar aan Laura. Wat ze ook doet, ze raakt haar zwangerschapskilo’s niet kwijt. Haar baby is inmiddels een peuter maar haar lichaam lijkt nog vijf maanden zwanger.

Of neem Jaap. Zijn lichaam is niet fit en hij voelt zich niet vitaal. Hij is nog maar een schim van de strakke jonge god die hij ooit was. Misschien wel net als Joyce. Sinds zeven weken zit ze thuis. Met lichamelijke klachten waarvoor de huisarts geen verklaring kan vinden en de diagnose burn-out. Ze voelt zich letterlijk opgebrand.

Laura, Jaap en Joyce zijn drie willekeurige mensen die je zo op straat tegen zou kunnen komen. Wellicht herken je jezelf in een van hen. Net als heel veel Nederlanders tobben ze met hun gewicht, hun energieniveau en hun gezondheid. Ze zijn niet langer slank en strak. Ze zijn fysiek niet meer fit en mentaal niet vitaal. En in plaats van zin in seks en sport hebben ze welvaartziekten.

Laura, Jaap en Joyce verschillen enorm, maar ze hebben ook wat gemeen: ze zijn alle drie afhankelijk van hun suikerverbranding. Door de manier waarop zij bewegen, eten, ontspannen en slapen gebruiken ze hun vetten, op de buik, de heupen en de billen, niet meer als brandstof. Hierdoor voelen ze zich minder goed dan ze zouden kunnen en willen. En dit kan anders.

Hoe? Ik vertel het je graag. Door een Supervetverbrander te worden. Nee, niet met het zoveelste dieet, maar door andere keuzes te maken. Hiermee bedoel ik kleine en soms iets grotere veranderingen in de manier waarop je leeft, beweegt, sport, eet, slaapt en ontspant.

Ik weet zeker dat je het kan want het is niet zwaar of ingewikkeld. En je kan klein beginnen met iets dat bij jou past, bijvoorbeeld een ademhalingsoefening of sportafspraken maken met jezelf. Het is gewoon een kwestie van doen.

Doe je mee?

Alvast twee tips om vandaag mee te starten

1. Doe een ademhalingsoefening. Het klinkt te simpel voor woorden, maar stress is voor veel mensen een dikmaker. Opgeslagen vet is niet alleen een gevolg van je voeding. Stress blokkeert namelijk de vetverbranding. Met ademhalingsoefeningen buig je de negatieve fysiologische reactie van stress om en kan je lichaam weer vetten aanspreken als brandstof.

De oefening die je kunt doen is eenvoudig: Adem in door neus. Adem uit door je neus. Pauzeer. Dat lijkt makkelijk, maar de kunst is om het tien minuten te doen. Gedachten dringen om voorrang, maar de ontspanning die dit (ook) geeft is gunstig voor je vetverbranding.

2. Eet morgen geen tussendoortjes. Probeer het eens. Alleen ontbijt, lunch en avondeten en tussendoor he-le-maal niets. Dan leer je meteen of je al een vetverbrander bent, of dat er nog veel te herwinnen is. Als je de hele dag aan eten denkt en behoefte hebt aan koekjes, appels, crackers en andere tussendoortjes dan heb je nog een grote suikerbehoefte en is er nog veel energie te (her)winnen.

We horen graag hoe de tips je bevallen.

 

Je kan het boek hier bestellen