Teveel stress is de kiem van welvaartsziekten zoals burn-out, hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Ook bij overgewicht speelt stress een rol.

In Hoe word je 100 schreef arts William Cortvriendt al over het nut van meditatie:

Er is wetenschappelijk bewijs dat meditatie werkt. Dat is gepubliceerd in het toonaangevende vakblad Circulation. Het blijkt dat het verlagen van het stressniveau door meditatie bij personen die reeds aan hart- en vaatziekten lijden, het overlijdensrisico met maar liefst 43% deed dalen in vergelijking met diegenen die niet aan meditatie deden.

Meditatie is een bewezen manier om stress te reduceren.

Er zijn echter méér manieren om stress te verminderen

We zetten 5 boeken over stress voor je op een rij. Om keuzestress te voorkomen hebben we de belangrijkste tips uit het boek er alvast bij gezet.

 

Top 5 boeken over stress

 

1. Leven voor gevorderden van Esther Mostert

 

In Leven voor gevorderden schrijft Mindfulnesstrainer Esther Mostert wat Mindfulness voor je kan doen. Ze schrijft over observeren zonder te oordelen en over aardig zijn voor jezelf. Omdat Mostert ook de rauwe kant van het leven kent en daar eerlijk over schrijft, wordt het boek nergens wee.

Het boek is een aanrader voor mensen die veel ballen in de lucht houden en behoefte hebben aan wat meer rust, zonder dat ze hun leven rigoureus om hoeven te gooien.

Lees hier een interview met Esther

 

2. Slapen is niets doen van Aline Kruit

 

Stress leidt vaak ook tot slapeloosheid. En vermoeidheid kan vervolgens weer stress in de hand werken. Arts Aline Kruit zag jarenlang mensen met psychische klachten op haar spreekuur. Stuk voor stuk hadden haar patiënten ook last van slapeloosheid. In haar boek Slapen is niets doen keert ze zich fel tegen Melatonine en andere slaapmedicatie.

Wat ze wél aanmoedigt: om vooral niet teveel te doen. Doe geen ingewikkelde ademhalingsoefeningen, ga niet uit bed, doe geen moeilijke gedachten spelletjes. Accepteer dat je wakker bent en blijf zo rustig mogelijk liggen. Haar boek is enthousiast ontvangen en een aanrader voor mensen met slapeloosheid.

Lees hier een interview met Aline

Lees hier een eerdere column over haar boek

 

3. Verademing van Bram Bakker en Koen de Jong

 

In Verademing leggen psychiater Bram Bakker en Koen de Jong een verband tussen gejaagdheid en ademfrequentie. Veel mensen ademen sneller en dieper dan nodig. Dé tip uit Verademing: adem langer uit.

Inmiddels is het boek meer dan 50.000 keer verkocht en vorige week in vernieuwde en uitgebreide editie verschenen.

Lees hier de column van Koen

 

4. Stressologie van Jurgen Spelbos

 

Op zijn 45ste slaat het lichaam van Jurgen Spelbos op tilt en een paar jaar later heeft hij een heftige burn-out: hij kan niets meer. In zijn zoektocht naar meer energie probeert hij van alles. Van accupunctuur tot sporten en van psychische hulp tot ayahuasca.

Hij beschrijft zijn zoektocht en er komen meer dan 100 (!) tips en behandelingen aan bod. Daarmee is het een uitgebreid boek dat vooral interessant is voor behandelaars die werken met mensen met stress.

Lees hier een interview met Jurgen

 

5. Rust van Robert Bridgeman

 

Welke invloed hebben externe prikkels op je brein? En hoe voorkom je dat je telefoon, je mailbox en de continue stroom nieuws je niet 24 uur per dag áán laat staan?

In Rust beschrijft Robert Bridgeman hoe hij bij de werknemers van Google rustig krijgt met tips en oefeningen. Het boek staat vol praktische tips waar je meteen aan de slag kunt en Bridgeman schrijft op aanstekelijke wijze over stress en ontspanning.

Lees de profielschets van Robert