Update: hoe gaat het met Gelein?

door | 8 december 2017 | Interviews | 1 reactie

Hoe gaat het met de kandidaten van het televisieprogramma Hoe word ik 100? Is hun levensstijl daadwerkelijk veranderd, houden ze het vol, gebruiken ze minder medicijnen?

Wij zijn hier benieuwd naar en daarom elke maand een Q&A met één van de kandidaten. Deze maand spreken we Gelein!

Naam

Gelein Ruts

Leeftijd

67 jaar

Reden voor deelname aan het programma

In eerste instantie was er helemaal geen reden om mee te doen. Ik stond op het punt een gastric bypass te ondergaan. Maar op het laatste moment heb ik daarvan af gezien. Een paar dagen daarna las ik in de krant een artikel over ‘Hoe word ik 100?’ en daar heb ik meteen op gereageerd. Ik wist toen nog helemaal niet wat me te wachten stond.

Hoeveel kilo’s ben je verloren tijdens het programma?

Ik ben tijdens de opnames ongeveer 16 kg kwijtgeraakt. Een aantal heb ik inmiddels weer teruggevonden. Ik weeg nu rond de 90 kilo en dat zijn er ongeveer 4 meer dan de 86 kg die ik woog aan het eind van de opnames.

Hoe voelde je je na het programma?

Ik heb me zowel voor als na het programma alleen maar moe gevoeld. Ik word daar ook voor behandeld in het ziekenhuis. Ik heb een groot ijzertekort, heb daar pillen voor geslikt maar die helpen me niet veel. Daarbij heb ik ook een vitamine D gebrek. Ik ben gestopt met het slikken van vitamine D toen ik in de bijsluiter las dat mijn gezicht ervan kon opzwellen. Binnenkort heb ik weer een bezoek aan de specialist en dan hoor ik meer.

Wat heb je overgehouden aan het televisieprogramma?

Wat ik over gehouden heb aan het programma is dat ik nu weet hoe ik er een gezondere levensstijl op na kan houden, daarbij sport ik meer en verder zijn de mensen waarmee ik aan het programma heb meegedaan nog steeds vrienden. We hebben nog zeer geregeld contact met elkaar!

Meer energie heb ik er niet aan overgehouden. Ook heb ik een aantal allergieën ontwikkeld. Ik blijk allergisch voor eieren, kippenvlees, tomaten, pinda’s en nog wat meer. Ik at nagenoeg geen varkens- of rundvlees, ik vind het gewoon niet lekker meer. Kip gaat nog wel, maar dat mag ik dus eigenlijk niet meer. Wat ik dus heb heet een Angio of quincke’s-oedeem. Ik heb dit overigens al 40 jaar hoor, maar het heeft de kop weer opgestoken nadat de opnames waren beëindigd.

Hoe gaat het nu met je?

Matig. De vermoeidheid wil niet weg en ik slaap veel te kort (ongeveer 4 uur per nacht).

Onderhoud je nog steeds een gezonde levensstijl?

Het eten vind ik moeilijk, de groentes groeien inmiddels mijn oren uit. Ik krijg ze echt niet meer naar binnen. Ik doe het wel, maar met grote tegenzin. Ik eet ook weer af en toe brood en soms een aardappel. Ik sport nog wel! Ik loop, als het weer mee zit, 5 km hier bij mij in de polder. Sinds kort ben ik ook weer in de sportschool te vinden en heb de intentie daar drie keer in de week naar toe te gaan en de andere dagen te lopen.

Is het lastig om een gezonde leefstijl vast te houden?

Het is inderdaad lastig vol te houden, zoals bijna bij elke levensstijl-verandering. Ik mis de begeleiding. We zijn na de opnames min of meer in het diepe gegooid zonder dat we eigenlijk goed konden zwemmen. Voor mijn gevoel waren we ‘slechts’ een middel om te laten zien dat het mogelijk was om met een gezondere levensstijl van kwalen af te komen. Maar toen dat aan het eind van het programma aangetoond was gingen de deuren weer dicht. Mensen met chronische aandoeningen hebben ondersteuning nodig, wij dus ook. In mijn geval dreigt de insuline weer.

Je hebt dus nog contact met de andere kandidaten?

Ja, er is nog steeds contact! Niet meer elke dag, maar nog steeds meer dan wekelijks. We ondersteunen elkaar nog steeds daar waar mogelijk.

Heb je nog contact met de begeleiders?

Nee, ik heb geen contact meer met de begeleiders.

Tot slot: heb je een boodschap voor andere mensen die kampen met welvaartsziekten?

Weet goed waar je aan begint! Beginnen aan een dergelijk programma is geen wondermiddel. Het is hard werken om een beklijvend resultaat te krijgen. Het is een leven lang.

Andere deelnemers

Wil je weten hoe het met de andere deelnemers aan het programma gaat?  Lees de updates van:

Caroline
Ria
Lesley

 

 

Onderwerpen van deze column:

 

1 Reactie

  1. Roland

    Als je maar 4 uur per nacht slaapt dan kan ik me voorstellen dat je daar erg moe van wordt.
    Dat is wel belangrijk om dat weer goed te krijgen want dat heeft ook nadelige invloed op je immuunsysteem.
    Als je te weinig slaapt heeft dat ook invloed op je hersenen wat invloed heeft op hoe je je voelt en
    waardoor het ook weer moeilijker kan zijn om impulsen
    te reguleren en waardoor het wellicht ook lastiger is om verleidingen te weerstaan waardoor er
    wellicht weer eerder dingen met te veel koolhydraten erin worden eten.

    Wellicht is het een idee om koffie na de ochtend of na 13:00 of 14:00
    niet meer te drinken. Cafeïne in koffie kan de slaapprocessen negatief beinvloeden
    met name als de verwerking van cafeïne in het lichaam langzaam verloopt zodat het nog aanwezig is
    in je lichaam op het moment dat je gaat slapen.
    Daarnaast geen fel licht meer laat in de avond, niet op schermen die licht uitzenden kijken bijvoorbeeld
    omdat, als ik het goed heb, de blauwe lichtcomponent ook de slaaprocessen
    nadelig beinvloedt. Het lichaam denkt dat het nog overdag is vanwege de invloed
    van het licht. Je bioritme raakt verstoord daardoor.
    En ook niet in de avond eten.

    Om het effect van licht te beperken zijn er ook brillen te koop
    die de blauwe licht component blokkeren. Daarnaast kan ook het scherm van de computer zodanig
    ingesteld worden dat deze minder blauw licht uitzendt.

    Wat betreft de allergieën, dat kan te maken hebben met lectines die in bepaalde
    plantaardige voeding zitten (zoals pinda’s, tomaten etc), zie de website van Dr Grundy en zijn boek.

    http://gundrymd.com/

    The Plant Paradox: The Hidden Dangers in “Healthy” Foods That Cause Disease and Weight Gain
    https://www.amazon.com/Plant-Paradox-Dangers-Healthy-Disease/dp/006242713X/

    Zie ook
    [NEWS] Lectin – Free Diets Are Healthy, Study Says
    http://gundrymd.com/lectin-free-diet-news/

    waarin gelinkt wordt naar:

    Lectins, Phytates, & Autoimmune Disease: Separating Fact from Fiction
    http://www.greenmedinfo.com/blog/lectins-phytates-autoimmune-disease-separating-fact-fiction

    Lectines kunnen als ik het goed begrepen heb, de darmwand beschadigen waardoor dan allergieën en andere problemen kunnen ontstaan. De darmen worden te doorlaatbaar en waardoor er teveel stoffen het lichaam in kunnen komen waarop vervolgens het immuunsysteem gaat reageren.

    Bij darmproblemen kunnen waarschijnlijk ook andere dingen spelen maar wellicht kan het vermijden van bepaalde producten met daarin bepaalde lectines een begin zijn om dat op te lossen.

    Belangrijk is denk ik ook om voldoende groenten te eten vanwege de vezels in de groenten.
    Bijvoorbeeld groenten zoals broccoli, spruitjes, boerenkool etc.
    De vezels zijn als voeding voor de bacterieën in de darmen en zij kunnen daarbij stoffen produceren die weer gunstig kunnen zijn voor de darmen en het lichaam.

    Als je stopt met brood eten moet je zorgen dat je een andere bron van vezels hebt.
    Wellicht is het mogelijk groentenmaaltijden via kruiden lekkerder te maken.
    Normaal is dacht ik om 200 gram groenten te eten per dag maar als je stopt met brood en pasta etc
    moet die hoeveelheid wellicht verdubbeld worden of iets dergelijks.

    Wellicht is het goed om
    die hoeveelheid langzaam toe te laten nemen zodat de darmen daar ook aan kunnen wennen.
    En wellicht is het ook goed om 2 groentenmaaltijden per dag te eten zodat de hoeveelheid gespreid wordt
    over 2 maaltijden.

    Als ik het goed begrepen heb zit er in brood ook jodium dus dat zou ook op een andere manier verkregen moeten
    worden bijvoorbeeld via bepaalde soort zout waaraan jodium is toegevoegd of via kelp of iets dergelijks.

    Mocht het zo zijn dat er problemen zijn met de verwerking van cafeïne (dat die verwerking langzaam gaat)
    dan functioneert de lever wellicht minder goed en dat is wellicht weer een gevolg van problemen met de darmen.
    (dat is meer een gevoel wat ik heb en ik ben ook geen arts en bovendien zouden hiervoor dan tests gedaan moeten worden).
    Het zou kunnen dat als je meer groenten gaat eten dat dat een positief effect heeft op de lever
    en dat daardoor de verwerking van cafeïne weer sneller gaat en dat alsgevolg daarvan ook de slaapprocessen beter gaan.
    (maar voor de zekerheid ook even de koffie beperken tot de ochtend of iets dergelijks).

    Een Engelse huisarts (Dr. David Unwin) die met low carb werkt, geeft dacht ik in onderstaande youtube playlist aan
    dat zijn patienten een betere leverfunctie kregen alsgevolg van een low carb voedingspatroon met meer groenten.

    Low carb for doctors
    https://www.youtube.com/playlist?list=PLPTndB1S1lEArwG7A8ELe1-Pgn92agDza

    Hij noemt op een gegeven moment een sheet die hier gevonden kan worden.
    Hierop geeft hij ook aan om meer groenten te eten.
    In zijn benadering kan je ook appels en peren eten naast ook ander fruit zoals aardbeien en blauwe bessen,
    zie onderstaande sheet.

    https://www.dietdoctor.com/wp-content/uploads/2017/11/Diet-sheet-of-what-to-eat-with-Dr.-David-Unwin.pdf

    Het ijzerprobleem kan wellicht ook met darmenproblemen te maken hebben. Wellicht dat de opname van ijzer
    uit de voeding daardoor niet meer goed gaat.
    Het kan wellicht ook zijn dat bepaalde stoffen (bijvoorbeeld fytinezuur) in bepaalde voedingsmiddelen de opname verminderen.

    Iets wat naast “low carb” ook zou kunnen helpen is intermittent fasting. Bijvoorbeeld dat je minimaal 12 uur per dag
    niet eet en ook 3 uur voor het slapen gaan geen energie meer consumeert.

    Bovenstaande is een advies van Dale Bredesen een arts en wetenschapper die de ziekte van Alzheimer
    op diverse manieren behoorlijk succesvol aanpakt. Die werkt daarnaast ook met andere dingen
    zoals slaapkwaliteit verbeteren, very low carb (ketogeen dieet), bewegen, stress-reductie etc
    Zie voordrachten van hem en ook zijn boek.

    Reversing Alzheimer’s Disease- Dr. Dale Bredesen, MD
    https://www.youtube.com/watch?v=6D5aA_-3Ip8

    Reversal of Cognitive Decline
    https://www.youtube.com/watch?v=QqQ_X3mD16U

    En zijn boek:

    The End of Alzheimer’s: The First Program to Prevent and Reverse Cognitive Decline
    https://www.amazon.com/End-Alzheimers-Program-Prevent-Cognitive/dp/0735216207

    Zie ook deze voordracht van een Australische arts over therapeutisch vasten.

    Dr. Robert Szabo – ‘Introduction to Therapeutic Fasting’
    https://www.youtube.com/watch?v=DALqoZYWig8

    Zoals die arts ook aangeeft neemt de insuline gevoeligheid toe alsgevolg van dit vasten.
    Diabetes type 2 kan je ook zien als insuline-ongevoeligheid (of insuline-resistentie of insuline-weerstand) waardoor de cellen zodanig ongevoelig zijn voor insuline dat de alvleesklier niet voldoende insuline meer kan aanmaken en waardoor het bloedsuiker niet voldoende verwerkt kan worden.

    Vasten (en ook low carb) kan helpen om de cellen weer gevoeliger te laten worden voor insuline.

    Het is wel verstandig om dit onder begeleiding te doen van een arts zoals de Australisch arts ook aangeeft in
    zijn voordracht.

    Ter ondersteuning van de fitness kan deze zogenaamde 4 minute workout, bedacht door de arts
    Zach Bush, interessant zijn. Dit kan je een paar keer per dag doen naast ook andere activiteiten.

    ZACH BUSH MD | 4 Minute Workout
    https://www.youtube.com/watch?v=PwJCJToQmps

    Op verschillende internationale youtube kanalen is veel informatie te vinden
    in voordrachten over dit soort benaderingen. Op die kanalen wordt wel Engels gesproken.

    Zie onderstaande kanalen:

    Low Carb Down Under
    https://www.youtube.com/user/lowcarbdownunder/videos

    Zie bijvoorbeeld de voordrachten van professor Jeff Volek.

    TheIHMC
    https://www.youtube.com/user/TheIHMC/videos

    Op bovenstaand kanaal staan ook een aantal voordrachten over fitness en krachttraining
    (zoals die van Dr. Doug McGuff) en ook over low carb in relatie tot kanker en preventie
    van kanker (door Dr Colin Champ).

    Op onderstaand kanaal zijn voordrachten in het Nederlands te vinden o.a. van professor Hanno Pijl

    Ancestral Health Symposium Nederland
    https://www.youtube.com/channel/UC5oqUDeN3ONHrmzssagtVDQ/videos

    Ik heb begrepen dat er nu geen begeleiding meer is.
    Wellicht is het een goed idee om een arts, deskundig in deze benadering, te zoeken die jou in deze benadering kan begeleiden
    en dan bovenstaande dingen aan hem of haar voorleggen zodat het weer onder begeleiding plaatsvindt.

    Met vriendelijk groet en beterschap toegewenst

    Roland

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

team hoe word je 100

team hoe word je 100

 

De webredactie is verantwoordelijk voor het ‘Hoe word je 100’ blog over gezonde voeding en gezonde leefstijl.

Heb je de smaak te pakken?

 

William Cortvriendt legt in Kankervrij uit wat kanker is en gaat op zoek naar de onderliggende oorzaken voor het ontstaan van deze ziekte. Het boek biedt belangrijke handvatten voor wat je zelf kunt doen ter preventie en hoe je zelf je kansen op het overleven van kanker aanmerkelijk kunt verbeteren.

29,95

Meer boeken van William Cortvriendt