De grootste medische misser ooit!

door | 22 december 2017 | Column William | 2 reacties

De gangbare therapie voor overgewicht en obesitas is de grootste medische misser ooit. William Cortvriendt legt uit.

De opvatting van officiële medische instanties evenals die van het grote publiek is dat te dikke mensen teveel eten en te weinig bewegen. Echter minder eten en meer bewegen falen in nagenoeg 100% van de gevallen om daarmee blijvend af te vallen. Hoe zit dat en wat werkt dan wel?

Volgens het RIVM lijdt vanaf 2016 voor het eerst in de ons bekende geschiedenis meer dan de helft van de Nederlandse bevolking aan overgewicht en obesitas (ernstig overgewicht). In België gaat het om vergelijkbare aantallen. De standaardtherapie om gewicht te verliezen bestaat al sedert mensenheugenis uit het beperken van calorieën, het eten van minder vet en bovendien uit meer bewegen.

Deze niet alleen door de meeste artsen en diëtisten maar ook onder de bevolking algemeen aanvaarde wijsheden hebben geleid tot vooroordelen die als we het niet hardop durven zeggen dan toch op z’n minst stiekem denken. Eigenlijk bedoelen we te zeggen dat dikke mensen lui zijn en ten aanzien van hun eetgedrag over onvoldoende zelfdiscipline beschikken. Maar is dat wel zo?

Therapieën falen op langere termijn in bijna 100% van de gevallen

Want… er is nauwelijks een aandoening te bedenken waar een door artsen en diëtisten voorgeschreven therapie, namelijk calorie- en vetbeperking en meer bewegen, dermate desastreus heeft gefaald als juist bij overgewicht en obesitas. In het begin worden er snel kilo’s verloren waarna het afvallen steeds langzamer gaat. Wanneer daarna het hongerlijden en het vaak onsmakelijke eten uiteindelijk niet meer kunnen worden volgehouden neemt het gewicht onmiddellijk weer toe wat algemeen bekend staat als het jojo effect.

Terug naar de echte oorzaken van overgewicht en obesitas

Gelukkig geven de recente geschiedenis en de recente wetenschap ons de handvaten om de werkelijke oorzaken van obesitas te kunnen vinden. Het blijkt namelijk dat het fenomeen overgewicht niet zomaar uit de lucht is komen vallen. In 1977 werd namelijk in de Verenigde Staten een voedingsadvies uitgebracht dat stelde dat we minder vetten en juist meer koolhydraten moesten eten. Koren op de molen van de voedingsmiddelenindustrie die met de spotgoedkope en langdurig houdbare granen als grondstoffen een goudmijn kon aanboren in de vorm van industrieel bereide voeding.

De effecten hiervan lieten in de VS echter niet lang op zich wachten. Er trad nagenoeg onmiddellijk een explosie van gewichtstoename op die na enige jaren werd gevolgd door een dito toename in de gevallen van diabetes. Nu kan een dergelijke opeenvolging van gebeurtenissen natuurlijk gewoon toevallig zijn, echter dit argument vervalt omdat in de navolgende decennia in elk land dat het Amerikaanse voedingsadvies heeft opgevolgd precies hetzelfde is gebeurd, inclusief in België en Nederland.

“Er is nauwelijks een aandoening te bedenken waar een door artsen en diëtisten voorgeschreven therapie, namelijk calorie- en vetbeperking en meer bewegen, dermate desastreus heeft gefaald als juist bij overgewicht en obesitas.”

De wetenschap heeft ondertussen ontrafeld hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het blijkt namelijk dat industriële voeding vol zit met suiker en andere snel verteerbare koolhydraten met weinig natuurlijke vetten. Het gevolg is dat deze voeding leidt tot hoge bloedsuikergehaltes en daarmee tot hoge spiegels van het hormoon insuline. Insuline is voor ons lichaamsgewicht met afstand het belangrijkste hormoon dat het signaal afgeeft dat er vet moet worden opgeslagen.

De beste therapie is het wegnemen van de oorzaak

De therapie is eigenlijk verrassend simpel en bestaat uit het zo laag mogelijk houden van de bloedsuikerspiegels en daarmee ook van het insuline. Wanneer de insulinespiegels laag blijven gaat ons lichaam automatisch vet verbranden en voilà… we gaan vanzelf afvallen!

En de methode om het insuline laag te houden is nu juist niet om minder calorieën en minder vet te eten! De remedie die daarentegen wel helpt is om vers en volvet te eten met zo min mogelijk koolhydraatrijke producten zoals brood, rijst en aardappelen en om frisdranken volledig te vermijden. Eet verder tot je verzadigd bent, maar niet meer dan drie maal per dag en voorkom dat je tussendoor snackt.

De nieuwe therapie werkt in nagenoeg 100% van de gevallen

Ondertussen zijn er met deze methode al vele duizenden patiënten behandeld en… met nagenoeg 100% succes. Een behoorlijke vooruitgang dus ten opzichte van het aloude advies om minder en vetarm te eten en om meer bewegen dat op de langere termijn juist in nagenoeg 100% van de gevallen faalt.

Ondanks dat je er niet verder door gaat afvallen, raadt ik je daarbij toch aan om meer te gaan bewegen. Behalve dat bewegen ontzettend goed is voor onder meer je hart en bloedvaten ga je er in combinatie met het verlies aan overgewicht ook beter en gespierder uitzien. En naast gezonder zijn is dat toch wat we eigenlijk allemaal stiekem graag willen.

Meer lezen? Het nieuwe boek van William Cortvriendt (arts en auteur van diverse bestsellers) Lichter, ligt eind januari in de winkel.  Alvast bestellen? Dat kan hier.

 

Afbeelding: pixabay.com.

 

 

Onderwerpen van deze column:

 

2 Reacties

  1. bert

    Ook hier wordt weer een sprookje verteld… Natuurlijk gaat het wel om de calorieen ! Het gaat alleen om de weg daar naar toe.. Maar meteen en aan het eind van het verhaal zijn de hoeveelheid calorien die binnen komen wel weer KING and Queen.. Daarom is dit artikel ook weer mist !

    Eerst wordt groot ingezet als zouden calorien niet van belang zijn… Jippieeeeeee !! Maar aan het eind staat dan toch het volgende : “Eet verder tot je verzadigd bent, maar niet meer dan drie maal per dag en voorkom dat je tussendoor snackt”.

    Ook hier komt het afvallen dus uit minderen van eten,.. niet snacken, niet meer dan 3 x per dag eten tot je een beejte genoeg hebt.. Dus niet eten omdat het lekker is.. of omdat we gezellig gaan thee drinken met een gezellig koekje.. Nee geen stukje spek..

    Dus zeg gewoon.. Het gaat wel om calorien.. Maar met koekjes en broodjes en suikers is het gewoon moeilijker omdat dit lekkeder is en makkelijker en met vet en zonder koolhydraten beter verzadigd en het eindresultaat lagere calorien zijn.. Misschien..

    Antwoord
  2. Mario

    @ Bert, volledig gelijk natuurlijk. Meer eten dan wat je verbruikt zal leiden tot gewichtstoename. Het is natuurlijk zo dat je makkelijk zeer veel calorieën binnen kan krijgen door suikers en snel verteerbare koolhydraten. Uiteindelijk komt het neer op gezond en verstandig eten en jezelf niet in een spiraal van fastfood, geprocessed voedsel en suikers a volonté te laten vangen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

William Cortvriendt

William Cortvriendt

arts en auteur

William Cortvriendt (1956) heeft na het afronden van zijn artsenstudie bij verschillende medische organisaties directiefuncties vervuld. Ook werkte hij als consultant bij McKinsey & Company en werd een veelgevraagd adviseur.

Hij is tevens auteur van diverse bestsellers  over de relatie tussen leefstijl, gezondheid en ziekte. In 2015 schreef hij Hoe word je 100? over gezond oud worden dat in 2016 werd gevolgd door Hoe word je 100 het kookboek.  In Lichter (2017) behandelde hij overgewicht. 

In het nieuwe boek Kankervrij van William Cortvriendt wordt duidelijk uitgelegd wat kanker is, hoe het ontstaat, hoe we het in de meeste gevallen kunnen voorkomen, en wat we zelf kunnen bijdragen aan onze eigen strijd om kanker te overleven.

William is getrouwd en heeft drie volwassen kinderen. Hij woont en werkt in de Verenigde Staten, Spanje en Malta.

Heb je de smaak te pakken?

 

Verbeter je weerstand tegen corona is een actieboek tegen Covid-19 en de volgende pandemieën dat William Cortvriendt gratis beschikbaar stelt. Iedereen heeft er immers mee te maken.

29,95

Meer boeken van William Cortvriendt