Hoe word ik zelf honderd?

door | 8 november 2021 | Column William, selectie | 1 reactie

Onlangs is William Cortvriendt 65 geworden. Hij krijgt vaak de vraag wat hij zelf doet om gezond oud te worden. Hier volgt zijn recept, waarin voeding en beweging een centrale rol spelen.

De onverwacht grote belangstelling voor mijn eerste boek Hoe word je 100? heeft geleid tot krantenartikelen, talkshows, lezingen en ondertussen alweer acht andere boeken. Ook de uitnodiging om maandelijkse columns te schrijven in dit blad is een direct gevolg van dat eerste boek.

Een steeds terugkerende (en ook terechte) vraag die mij wordt gesteld is wat ik zelf doe om gezond te blijven en zo mogelijk honderd jaar te worden. Ik ben ondertussen 65 jaar en evenals de meeste van mijn leeftijdsgenoten ga ook ik intussen helaas vaker naar begrafenissen dan naar bruiloften. Ik ben me dan ook maar al te goed bewust van mijn sterfelijkheid en de onvermijdelijke geleidelijke aftakeling van mijn fysieke en geestelijke vermogens.

Dus wat doe ik zelf om fit en gezond te blijven en wie weet honderd jaar te worden?

Voordat ik het onderzoek deed dat ten grondslag ligt aan mijn eerste boek, was ik als arts vooral bezig met de vraag hoe je het beste de opgelopen schade bij de patiënt kon repareren of in elk geval beter dragelijk kon maken, zowel in de praktijk als in wetenschappelijke zin. Natuurlijk kende ik de ongezonde effecten van bijvoorbeeld roken, overmatig alcoholgebruik, zonnebaden, enzovoort. Maar ik was niet dagelijks bewust bezig met preventie.

Gelukkig had ik een goede leefstijl meegekregen van mijn ouders, met altijd verse voeding van onze eigen boerderij. Ook aan sport was er geen gebrek. Dit werd aangevuld met de dagelijkse lange fietstocht van en naar school. Ook mijn gezondheid was steeds goed, met af en toe een milde verkoudheid als enige probleem.

Toch heb ik een aantal elementen van mijn eigen leefstijl veranderd naar aanleiding van mijn onderzoek.

Voorkom chronische stress

Allereerst werd ik me bewust van hoeveel schade overmatige en vooral chronische stress kan aanrichten in je lichaam. Mijn karakter is nogal perfectionistisch. Voor diegenen die daar geen last van hebben: daardoor ben je erg gevoelig voor mogelijke kritiek en ervaar je hierom snel angst en stress. Ik ben daar serieus aan gaan werken en het resultaat is bevredigend. Ik ben nog steeds een pietje-precies, maar nu vooral met het oog op wat ik zelf vind en veel minder op wat anderen ervan zouden kunnen denken.

Op het gebied van voeding en genotmiddelen deed ik bijna alles al ‘goed’. Ik at vooral verse en volvette voeding, nauwelijks suiker, dronk slechts af en toe een biertje of glas wijn en rookte niet. Toch heb ik wat veranderingen doorgevoerd.

Zo ontdekte ik dat ik, zoals zovelen, een te lage vitamine D-spiegel had. Nu slik ik een vitamine D-supplement, aangevuld met vitamine K. Daarnaast ben ik minder koolhydraten gaan eten en heb ik suiker volledig in de ban gedaan.

Overmatige en vooral chronische stress kan veel schade aanrichten in je lichaam.

Natuurlijk ben ik me daarnaast bewust geworden van de milieuschade en het dierenleed dat onze overmatige vleesconsumptie met zich meebrengt. Toch ben ik geen vegetariër geworden. Het is onnatuurlijk om als omnivoren vlees en vis te mijden en dit te compenseren met bijvoorbeeld vitamine B12- en zinksupplementen. Wel ben ik bewuster gaan kiezen voor biologische producten, die zo min mogelijk dierenleed met zich meebrengen.

Overigens heb ik eerder een column in dit blad geschreven waarom je ultrabewerkte kunstmatige vleesproducten beter kunt laten staan. Lees de column over kunstvlees hier.

Beweeg voldoende

Bewegen deed ik al ruim voldoende bij verschillende sporten. Maar ik heb me gerealiseerd dat je spiermassa zonder maatregelen na je zestigste versneld afneemt. Daarom heb ik enige jaren geleden een fitnessruimte ingericht met apparaten als een elliptische machine, een roeitrainer, gewichten en voor de regenachtige dagen een fietstrainer.

In het begin verfoeide ik deze fitness, omdat ik het oersaai vond, in tegenstelling tot bijvoorbeeld fietsen in de natuur. Totdat ik een beeldscherm op de muur bevestigde, waardoor ik tijdens de fitness ineens allerlei interessante documentaires kan bekijken waar ik voorheen de tijd niet voor wilde vrijmaken.

Ook ben ik zogenaamde HIIT (High Intensity Interval Training) gaan doen na het lezen van gunstige onderzoeksresultaten. En inderdaad heb ik gemerkt dat mijn maximale lichamelijke prestaties hierdoor verbeteren.

Fitnessapps en elektronica op mijn fiets en fitnessapparatuur geven me een goed idee van hoe fit ik ben. Uiteraard weet ik dat de lichamelijke prestaties verminderen met het stijgen van mijn leeftijd.

Aan de ene kant merk ik daar nog weinig van. Ik trap op de fiets nog steeds dezelfde wattages als in het verleden en mijn piekvermogen is door de HIIT zelfs verbeterd. Maar er zijn ook zaken die duidelijk maken dat ik ouder word. Hoewel ik nog steeds soepele gewrichten en spieren heb, moet ik meer oefeningen doen om dezelfde flexibiliteit te behouden. Ook merk ik dat ik na een inspanning meer tijd nodig heb om voldoende te herstellen.

Jaarlijks bloedonderzoek

Eenmaal per jaar laat ik bloedonderzoek doen. Ik let vooral op triglyceriden, HDL-cholesterol en het C-Reactive Protein. Mijn waarden zijn gelukkig uitstekend. Deze geven aan in hoeverre je stofwisseling en ontstekingsniveau gezond zijn en voorspellen je risico voor alle welvaartsziekten, van hart- en vaatziekten en diabetes tot dementie en kanker toe.

En ook niet onbelangrijk: ik heb me, zodra dat mogelijk was, onmiddellijk laten inenten tegen Covid-19. Dat raad ik u ook aan, als u dat nog niet heeft gedaan. Helaas lijken vaccinaties slachtoffer te zijn geworden van hun eigen succes. Juist vanwege de uitermate succesvolle inentingen kent bijna niemand nog de verwoestende effecten van bijvoorbeeld polio, tetanus, pokken en difterie. Daarmee beseffen velen niet de grote betekenis van vaccinaties voor onze gezondheid.

Hoe het verder met me gaat, laat ik u – als het enigszins meezit – weten over tien jaar, als ik 75 jaar ben geworden.

Afbeelding afkomstig van Pixabay.

 

 

Onderwerpen van deze column:

 

1 Reactie

  1. Eddy

    Hoe is het mogelijk dat hij de vaccins tegen polio en andere vergelijkt met covid 19 vaccins. 1 vaccin tegen polio en je was voor de rest van je leven beschermt. 1 vaccin tegen tetanus , 10 jaar beschermd enz.. Vaccins tegen covid 19 ???

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

William Cortvriendt

William Cortvriendt

arts en auteur

William Cortvriendt (1956) heeft na het afronden van zijn artsenstudie bij verschillende medische organisaties directiefuncties vervuld. Ook werkte hij als consultant bij McKinsey & Company en werd een veelgevraagd adviseur.

Hij is tevens auteur van diverse bestsellers  over de relatie tussen leefstijl, gezondheid en ziekte. In 2015 schreef hij Hoe word je 100? over gezond oud worden dat in 2016 werd gevolgd door Hoe word je 100 het kookboek.  In Lichter (2017) behandelde hij overgewicht. 

In het nieuwe boek Kankervrij van William Cortvriendt wordt duidelijk uitgelegd wat kanker is, hoe het ontstaat, hoe we het in de meeste gevallen kunnen voorkomen, en wat we zelf kunnen bijdragen aan onze eigen strijd om kanker te overleven.

William is getrouwd en heeft drie volwassen kinderen. Hij woont en werkt in de Verenigde Staten, Spanje en Malta.

Heb je de smaak te pakken?

 

Verbeter je weerstand tegen corona is een actieboek tegen Covid-19 en de volgende pandemieën dat William Cortvriendt gratis beschikbaar stelt. Iedereen heeft er immers mee te maken.

29,95

Meer boeken van William Cortvriendt