Hoge bloeddruk? Suiker is de boosdoener, niet het zout

door | 13 september 2018 | Column William | 12 reacties

De richtlijnen voor gezonde voeding waren de afgelopen decennia eenvoudig: minder cholesterol, minder verzadigde vetten, matig met calorieën en light producten zoals margarine zijn goed.

En natuurlijk moesten we matigen met zout, want daar krijg je hoge bloeddruk van.

Minder zout helpt dat wel?

Modern onderzoek degradeert bijna alle voedingsadviezen van de afgelopen jaren tot goedbedoelde onzin. In sommige gevallen zijn de adviezen zelfs ronduit ongezond. Zo heeft het advies om te minderen met vetconsumptie aantoonbaar geleid tot toename van obesitas en diabetes. Bovendien blijkt dat wanneer we weer gewoon teruggaan naar onbewerkte, verse en volvette voeding veel chronische ziektes te genezen zijn, zoals bijvoorbeeld diabetes type II.

Ook het advies om minder zout te eten staat op losse schroeven.

Onlangs is er een boek gepubliceerd dat ondertussen in de VS een bestseller is: The Salt Fix geschreven door Dr. James DiNicolantonio, een algemeen gerespecteerd farmacoloog en wetenschapper op het gebied van hart- en vaatziekten. Volgens DiNicolantonio heeft overmatig zoutgebruik weinig tot niets te maken met het feit dat grote delen van de westerse bevolking lijden aan te hoge bloedruk.  Sterker nog: De op grote schaal ingevoerde zoutbeperking heeft juist geleid tot een toename van onder andere hart- en vaatziekten en obesitas. Oeps.

De heftige discussie over zoutbeperking is in de medische vakliteratuur al jaren voer voor twee tegengestelde partijen. In elk geval is er wat merkwaardigs aan de hand.

Als we naar de bloeddruk in verschillende regio’s van de wereld kijken is het ontegenzeggelijk zo dat bevolkingsgroepen die meer zout consumeren ook een hogere bloeddruk hebben.

Alleen, wanneer we binnen die bevolkingsgroepen zelf gaan kijken waar de mensen min of meer dezelfde voeding eten maar met een verschillend zoutgebruik is er totaal geen verband meer te vinden tussen de hoeveelheden geconsumeerd zout en bloeddruk.

“Het matigen van zout leidt bovendien slechts zelden tot verlaging van een reeds bestaande te hoge bloedruk.”

Matigen van zout helpt slechts zelden

Onderzoek toont zelfs aan dat door zoutbeperking in veel gevallen de bloeddruk juist hoger in plaats van lager wordt. De vraag is dus gerechtvaardigd of er misschien een ander bestanddeel van westerse voeding verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de te hoge bloeddruk.

In onze moderne voeding zit onnatuurlijk veel suiker en andere snel verteerbare koolhydraten.  Het gevolg: hoge bloedspiegels van glucose en insuline. En laat nu al in de jaren twintig van de vorige eeuw, kort na de ontdekking van insuline, beschreven zijn dat deze combinatie van veel glucose en insuline leidt tot verhoging van de bloeddruk.

Nadat dit onderzoek lange tijd was vergeten laat modern onderzoek zien dat dit komt omdat door hoge glucose- en insulinespiegels je nieren minder goed functioneren en daardoor teveel zout en water vasthouden.

Ik nam dit zelf ook waar: patiënten die ik heb behandeld tegen welvaartsziekten met onbewerkte verse voeding vielen niet alleen af, maar ook de bloeddruk daalde.

En inderdaad is de initiële snelle gewichtsdaling van vaak enkele kilo’s in de eerste paar weken nadat obesitas patiënten overschakelen op onbewerkte koolhydraatarme en suikervrije voeding mede het gevolg van onmiddellijk beter functionerende nieren.

“Hierdoor worden niet alleen vele liters (en dus kilo’s) overtollig vocht uitgescheiden, maar wordt dit ook gevolgd door een daling van de bijna altijd verhoogde bloedruk.”

 

Beperk vooral de suikers!

Vandaar dat ik hierbij ook alle huisartsen oproep dat zij niet zozeer beperking van zout maar juist beperking van suiker en overige koolhydraatrijke voeding gaan aanraden als eerste lijn therapie voor hoge bloeddruk.

Maar hoe kan het nu dat zoutbeperking volgens DiNicolantonio juist tot bloeddrukverhoging kan leiden? Zout vormt een belangrijk onderdeel van de smaak van voeding, versterkt daarbij ook nog eens de smaak van andere nutriënten en dient bovendien om voeding langer te kunnen bewaren. En wat stopt de voedingsmiddelenindustrie in onze voeding als er minder zout wordt gebruikt om het toch smaakvol te maken en voldoende lang houdbaar. Inderdaad, u raadt het al: grote hoeveelheden suiker.

Raad ik nu bij dezen aan om maar eens uitbundig zout op je eten te strooien? Nee, geenszins. Ik raad aan om op basis van honderden wetenschappelijke studies zoveel mogelijk industrieel bewerkte voeding te vervangen door verse volvette voeding die bovendien koolhydraatarm is. Dergelijke voeding bevat van nature vrij weinig zout en daaraan kun je gewoon zout naar smaak toevoegen zonder er ooit bang voor te hoeven zijn dat je teveel zout consumeert.

Een dergelijke simpele verandering in je voedingspatroon brengt niet alleen je verhoogde bloeddruk snel naar beneden maar normaliseert bovendien je gewicht, je gaat er beter uitzien, je eventuele gewrichtsklachten verminderen en je risico op kanker, hart- en vaatziekten en nog vele andere chronische aandoeningen vermindert drastisch.

Zo word je zelf je beste dokter. Veel beter dan wat de meest begaafde arts ooit voor je zal kunnen betekenen.

 

Onderwerpen van deze column:

 

12 Reacties

  1. Ronny

    Die Nicotineantonio toch!

    Antwoord
  2. klazien

    maar wat als je zoals ik geen suiker gebruik. en al jaren bijna geen zout en dan toch een bloeddruk hebben die wisselt met de minut van rond de 220/118 en 160/100 of ietys lager? en dan pillen krijgen waar je dood ziek van wordt en dus maar weer niet in neemt? wat dan?
    ik ben zo ver dta ik het niet meer weet en het verschil niet meer ziet in nemen van pillen en me ziek voelen of lekker leven en dood neer vallen uit eindelijk.
    Heeeeelp me daar maar eens in
    nu is het opeens de stress.

    Antwoord
    • Koen de Jong

      Dag Klazien, gezien de ernst van je klachten is een goede arts nodig om je bij te staan. De hoge bloeddruk waar William Cortvriendt het over heeft in dit blog heeft vaak als oorzaak ongezonde voeding, maar dat lijkt in jou geval niet de oorzaak. Doe je iets om te ontspannen (yoga, meditatie, ademhalingsoefeningen)? Wellicht geeft dat wat verlichting. Sterkte in ieder geval.

      Antwoord
      • Boz

        Wat een zwak antwoord,
        je kent haar niet dus als dat van jullie zo goed is bewijst het dan of is dat teveel gevraagd?

        Antwoord
        • Koen de Jong

          Dag Boz,

          We plaatsen artikelen van William Cortvriendt die laten zien dat veel welvaartsziekten verband kunnen houden met ongezond en mateloos eten. Via de website Hoewordje100.nl moedigen we mensen aan om minder bewerkte producten te eten en meer verse en onbewerkte producten.

          We pretenderen niet dat alle ziektes te genezen zijn middels gezonde voeding. De hoge bloeddruk van Klazien in combinatie met haar al bewuste eetgewoontes wekken de indruk dat er méér aan de hand is dan ongezonde voeding. We kunnen via hoewordje100.nl mensen inspireren, aanmoedigen en informeren over voeding en mensen een zetje geven om een periode anders te eten om te ervaren wat dat brengt. Maar als het gaat om medicijngebruik is contact met een arts altijd wenselijk en vaak noodzakelijk. Veel mensen vallen kilo’s af of zien dat hun bloeddruk daalt van verse voeding en minder koolhydraten, maar het is niet voor iedereen dé oplossing. Het spijt me dat je dat een zwaktebod vindt. Vriendelijke groet,

          Antwoord
  3. Boz

    Oh ja ik heb van jullie site eens n voedinglijst gedownload hebben jullie die zelf wel eens na gekeken? Want het is een vertaald document.

    Antwoord
    • Koen de Jong

      Het is overgenomen uit het boek Lichter, van William Cortvriendt. Een Nederlandse bron. Waarom denk je dat het een vertaald document is?

      Antwoord
  4. David Kipping

    Geen suiker meer is noodzakelijk maar lang niet genoeg als je brood, pasta etc blijft eten. Zit je al een paar weken onder de 25 gr koolhydraten per dag?

    Antwoord
    • Margaretha

      Dag David, Het klopt wat je zegt. Geen suiker betekent ook: geen pasta, geen rijst, geen mais, geen bonen. Het liefst alles mijden waar koolhydraten inzitten of minder dan 5 gram per 100 gram (5%). Ik laat dat al 5 jaar staan en ben weer “gezond”. Ik had te hoge bloeddruk en te hoog cholesterol. Volgens de arts had ik familiaire hypercholesterolemie. Nou, niet dus, de arts had het mooi fout. Het was een lange speurtocht voor mij, van een jaar, voordat ik er achter kwam dat ik door koolhydraten te mijden van mijn hoge bloeddruk af kon komen. Binnen een maand was die normaal, nu al 5 jaar. Mijn cholesterol heeft langer geduurd maar hoog cholesterol is niet zo slecht als de farma ons wil doen geloven. Ik heb medicijnen geweigerd en bij mijn laatste bloedonderzoek, nu in januari, hoorde ik dat mijn cholesterol perfect was. Niks aan gedaan, behalve het mijden van koolhydraten en verder lekker gegeten: roomboter, slagroom, olijfolie, zout, kruiden en alles wat ouders heeft gehad (vlees, vis, etc.). Het bevalt me prima, maar nu alles onder controles is, eet ik in de weekeinden wel eens “ouderwets”, dus een broodje of een lekker stamppotje.
      Ik wens iedereen gezondheid toe en door juist te eten is veelnarigheid te voorkomen en/of te herstellen.

      Antwoord
  5. Peter Strijbos

    Ik ben een man, 75 jaar oud, doe (en vooral ook: deed) nooit iets aan sport, ik heb een zeer eenzijdig voedingspatroon, heb never/nooit last van hoofd- en/of buikpijn, slaap altijd uitstekend en leef inmiddels 14 jaar een heel relaxed leventje in Brazilië…
    Dagelijks voedingspatroon:
    Ochtend: 2 à 3 sneetjes bruin brood met schijfje kaas, diverse kopjes zwarte koffie.
    Middag: bord havermout met melk en suiker, 1 min. in de magnetron.
    Avond: 3 à 4 keer per week een kaaspasteitje op een van de vele terrasjes in mijn woonplaats Arraial d’Ajuda in Brazilië.
    En: iedere vooravond en avond een aantal pilsjes. Ongeveer 1,5 liter per dag.
    Ik rook ook graag een sigaartje.. klein formaat Havana.. zo’n 3 tot 5 per dag.
    En vooral: NOOIT groente, fruit of vlees!
    Durf het qua gezondheidsgevoel tegen iedereen op te nemen!
    Ik zou derhalve graag willen weten hoe dit alles gewoon mogelijk is…. waardoor komt het dat ik geen behoefte gevoel om gevarieerd te eten.
    Met vriendelijke groet.

    Antwoord
  6. bdb

    Hoge bloeddruk een serieus signaal Masha Anthonissen-Kotousova
    Aandoeningen van hart en bloedvaten worden ook als de “pest” van de moderne tijd genoemd. Deze aandoeningen staan vooraan op de lijst van de doodsoorzaken in de economisch ontwikkelde landen. De meest voorkomende aandoeningen van hart en bloedvaten zijn hypertensie (te hoge bloeddruk) en ischemische cardiomyopathie (vernauwing, verharding en dichtslibben van bloedvaten die de hartspier van zuurstof voorzien). In Nederland wonen 16 miljoen mensen en het aantal mensen waarvan bekend is dat zij hypertensie hebben, is gestegen boven de één miljoen.

    Verhoging van de bloeddruk is een compenserende reactie van het lichaam. Deze reactie ontwikkelt zich wanneer er een tekort aan zuurstof op het celniveau is. Want als de bloeddruk hoog is, stroomt het bloed sneller. Te hoge bloeddruk komt dus niet zomaar uit de lucht vallen om ons schade toe te brengen. Het is juist een poging van ons lichaam om de situatie te verbeteren en de snelheid van de zuurstoftoevoer te verhogen.

    De hoge bloeddruk is echter een serieus signaal dat er in het lichaam vernauwing en verharding van bloedvaten is. Omdat het zuurstofgehalte van het kooldioxide gehalte afhankelijk is, ontwikkelt het lichaam vernauwing en verharding van de bloedvaten (arterioslerose) om diffusie van de kooldioxide uit de cellen tegen te gaan. De verharding van de celmembranen en de bloedvatwanden leidt namelijk tot daling van kooldioxideverlies uit de weefsels. Maar tegelijkertijd verslechtert de zuurstof toevoer naar de weefsels, omdat de bloedvaten steeds meer dichtslibben. Er ontstaat een vicieuze cirkel. De sclerose van de bloedvaten ontwikkelt zich als beschermende reactie van het lichaam. Op een zeker moment overtreedt deze reactie de norm en verandert in pathologie die zich in toenemende mate verergert. Namelijk het dichtslibben van de aderen veroorzaakt een hartinfarct, herseninfarct of beroerte.

    De genezing van te hoge bloeddruk wordt mogelijk, als longhyperventilatie die een tekort aan kooldioxide in het lichaam veroorzaakt, verdwijnt. Als het kooldioxidegehalte in het lichaam wordt genormaliseerd, verdwijnt de vernauwing van de bloedvaten en daalt de bloeddruk tot de norm. Vervolgens, als de parameters van de ademhaling normaal blijven, worden de stofwisselingsprocessen in het lichaam genormaliseerd, worden de arterosclerotische plaques geleidelijk aan opgelost en wordt het cholesterolgehalte ook normaal.

    Het effect van de Buteyko-methode
    De Buteyko-methode heft vanaf de eerste dagen van toepassing de symptomen die gepaard gaan met te hoge bloeddruk op, namelijk hoofdpijn, hartkloppingen, pijn in de hartstreek, koude rillingen, gevoel van vermoeidheid etc.

    Vervolgens wordt bij de lichte en midden zware vorm van hypertensie de bloeddruk genormaliseerd en wordt het mogelijk om het gebruik van medicijnen geleidelijk aan te stoppen of de dosis daarvan aanzienlijk te verminderen.

    Op een gegeven moment van het genezingsproces wordt de Buteyko-training met lichamelijke inspanning toegepast die het herstel van de verstoorde stofwisseling bevordert, het normaliseren van de bloeddruk versnelt, de insulinegevoeligheid van de weefsels verbetert en de lipidenstofwisseling verbetert.

    Naarmate de controle pauze gaat stijgen, wordt ook het lichaamsgewicht van de mens genormaliseerd. Dit ondersteunt op zijn beurt ook het normaliseren van de bloeddruk. Bovendien werkt dit de risicofactoren tegen die vaak samen met hoge bloeddruk gepaard gaan, zoals suikerziekte, hyperlipidimie en hypertrofie van de linkerhartkamer.

    Bij de lichte vorm van hypertensie laat de Buteyko-methode de beschadiging van organen, zoals hartinfarct, herseninfarct, beroerte, nierbeschadiging, retinopathie (beschadiging van de oognetvlies) etc., voorkomen. Ook bij de midden zware vorm van hypertensie is het stoppen van verdere beschadiging, het gedeeltelijk herstel en zelfs volkomen herstel van de bovengenoemde organen mogelijk. Bekend is bijvoorbeeld dat bij lichte hartinfarcten de littekens op de hartspier verdwijnen dankzij de toepassing van de Buteyko-methode. Voor de ontdekking van Dr. K.P. Buteyko waren zulke verschijnselen nooit in de praktijk van de geneeskunde waargenomen.

    https://www.buteyko-methode.eu/achtergrondinfo/artikelen/hogebloeddrukserieus.html

    Antwoord
  7. kimberley pex

    Ooit heb ik ergens gelezen dat zout aderverkalking tegengaat, omdat zout de aders reinigt. Ik moet meer zout eten omdat mijn dikke darm eruit is gehaald. De dikke darm haalt mineralen uit de voeding. Dat was een goed bericht, want ik ben gek op zout, altijd al, dat had met mijn lage bloeddruk en schildklier te maken. n Paar keer natriumtekort gehad, dat is heftig ! Ik ken ontzettend veel mensen die geen of bijna geen zout eten, want dat heeft de dokter gezegd………………….Toch hebben ze een hoge bloeddruk. En dit onderwerp op deze site bevestigt dat. Al die mensen die zout als vergif zien , kunnen ns proberen suiker te schrappen, en de zoutinname ( zeezout, chips, pinda s kaasstengels of crackers) te verhogen. Ik heb t zelf ondervonden; met mn maagzweren(bij crohn) kon ik bijna niks meer eten. Dus volkoren koekjes gegeten,op aanraden van een kenneis, GOD mn bloeddruk is omhoog geschoten binnen 2 maanden. En knalduizelig. Nu is alles genezen(met propolis tinctuur en nexium) en ik geen net zoals voorheen weer geen kruimel suiker, maar pinda s en hartige dingen; bloeddruk helemaal perfect !!! En voel me een stuk beter ! Geen suiker wel zout *******

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Koen de Jong

Koen de Jong

arts en auteur

William Cortvriendt (1956) heeft na het afronden van zijn artsenstudie bij verschillende medische organisaties directiefuncties vervuld. Ook werkte hij als consultant bij McKinsey & Company en werd een veelgevraagd adviseur.

Hij is tevens auteur van diverse bestsellers  over de relatie tussen leefstijl, gezondheid en ziekte. In 2015 schreef hij Hoe word je 100? over gezond oud worden dat in 2016 werd gevolgd door Hoe word je 100 het kookboek.  In Lichter (2017) behandelde hij overgewicht. 

In het nieuwe boek Kankervrij van William Cortvriendt wordt duidelijk uitgelegd wat kanker is, hoe het ontstaat, hoe we het in de meeste gevallen kunnen voorkomen, en wat we zelf kunnen bijdragen aan onze eigen strijd om kanker te overleven.

William is getrouwd en heeft drie volwassen kinderen. Hij woont en werkt in de Verenigde Staten, Spanje en Malta.

Heb je de smaak te pakken?

 

William Cortvriendt legt in Kankervrij uit wat kanker is en gaat op zoek naar de onderliggende oorzaken voor het ontstaan van deze ziekte. Het boek biedt belangrijke handvatten voor wat je zelf kunt doen ter preventie en hoe je zelf je kansen op het overleven van kanker aanmerkelijk kunt verbeteren.

29,95

Meer boeken van William Cortvriendt