Acht vuistregels voor een gezond leven

door | 4 september 2018 | Column William | 0 Reacties

Veel mensen denken dat het ingewikkeld en tijdrovend is om gezond te leven. Maar het tegendeel is waar. Met enkele eenvoudige maatregelen profiteer je van bijna alle bewezen positieve effecten van een gezonde levensstijl.

Sinds de publicatie van Hoe word je 100? (2014), mijn eerste boek in de Nederlandse taal, heb ik met genoegen meer dan honderd presentaties gegeven in Nederland en België.

Sommige voor artsen, de meeste echter voor niet medisch geschoolden.

Na afloop geef ik altijd uitgebreid de gelegenheid voor plenaire vragen en indien gewenst ook voor privévragen. De aard van de reacties en vragen heeft me een paar belangrijke dingen geleerd.

Veel onduidelijkheid rond gezondheid en voeding

Het trof me dat juist artsen slecht op de hoogte zijn van de relatie tussen gezondheid en voeding. Het is hoog tijd dat artsen zich op dit gebied laten bijscholen en ondervinden dat heel veel chronische aandoeningen kunnen worden genezen met de juiste leefstijladviezen en helemaal geen levenslange herhaalrecepten voor medicijnen vereisen!

Wat mij ook opviel, was dat het in gezondheid geïnteresseerde publiek het streven naar een gezonde leefstijl vaak veel ingewikkelder maakt dan nodig.

Want wat te denken van de vraag of supplementen met acetyl-coënzym A en ubiquinol nuttig zijn, wat ik vind van fluoride in het drinkwater, of zwarte of juist groene thee gezonder is, of je moet hardlopen of zwemmen en of ik zou kiezen voor curcumine of astaxanthine?

Kiezen voor gezonde elementen in je leefstijl waarvan de positieve effecten zijn aangetoond in gepubliceerd wetenschappelijk onderzoek is veel simpeler dan velen denken en echt voor iedereen haalbaar. Want ook hier gaat de bekende 80/20-regel op.

Met een beperkt aantal maatregelen wordt namelijk het grootste deel van de mogelijke gezondheidseffecten al bereikt.

Met andere woorden, er zijn bijna oneindig veel knoppen waaraan je kunt draaien, maar slechts een beperkt aantal doet er werkelijk toe. Hieronder vat ik ze beknopt samen:

1. Roken

Iedereen beseft dat roken ongezond is, maar helaas beseft niet iedereen de dramatische gevolgen.

Een paar cijfers: jaarlijks sterven wereldwijd tien miljoen mensen aan de gevolgen van roken. Dat is het equivalent van de gehele bevolking van België. Het komt neer op één miljard doden in deze eeuw.

Bij honderd procent van de rokers wordt de gezondheid aantoonbaar aangetast en de helft van de rokers sterft uiteindelijk aan de gevolgen van roken, doorgaans na jarenlang lijden.

2. Alcohol

De wetenschap is er nog niet over uit of het consumeren van één tot twee glazen alcoholische drank per dag nu wel of niet gezond is. Het lijdt echter geen twijfel dat meer dan dat snel ongezond wordt en dat juist onder de groep vijftigplussers vaak ongemerkt veel te veel alcohol wordt genuttigd.

Geniet dus met mate!

3. Overige drank

Koffie en thee zijn gezond en maken dat we langer leven. Ook af en toe een glas volle melk is prima.

Frisdranken daarentegen zijn na tabak wel het ongezondste wat je kunt gebruiken. Verse vruchtensappen zijn in tegenstelling tot wat velen denken al even ongezond.

4. Voeding

Het maatschappelijk streven sinds de Tweede Wereldoorlog om onze natuurlijke voeding te veranderen zodat we gezonder zouden worden, heeft verkeerd uitgepakt.

Onderzoeken tonen keer op keer aan dat juist industrieel bereide voeding tot chronische ziekten leidt en dat overschakeling op onbewerkte verse voeding deze kan genezen.

De kernachtige samenvatting van mijn op wetenschap gebaseerde methode:

“Eet vers en volvet; matig je gebruik van koolhydraatrijk voedsel zoals brood, pasta, rijst en aardappelen.”

5. Suiker

Nuttig dit waar mogelijk alleen in natuurlijke vorm, zoals fruit, en voeg niet toe aan je eten, koffie en thee. Honing en kunstmatige zoetjes zijn even ongezond als suiker.

6. Sporten en bewegen

Door een halfuur per dag stevig te wandelen geniet je bijna alle voordelen die meer beweging je kan brengen en daalt je risico op een hartaanval al met ongeveer veertig procent. En als je daarnaast van je obesitas af zou komen, neemt je risico op een dodelijke hartaanval af met een factor vijf!

Er is geen enkele medicijnkast of andere behandeling van een dokter waarvan het effect daar zelfs maar bij in de buurt komt.

7. Zonneschijn en vitamine D

Het belang van regelmatige blootstelling aan zonneschijn wordt steeds meer onderkend. Dit verbetert je gemoedstoestand en je huid maakt vitamine D aan. Het binnenkrijgen van voldoende vitamine D speelt een belangrijke rol bij het vermijden van kanker, hart- en vaatziekten en bepaalde neurologische aandoeningen zoals multiple sclerose.

In Nederland wordt aangeraden om dagelijks een supplement met 400 IE vitamine D3 te nemen; voor ouderen boven de zeventig jaar geldt een dosis van 800 IE per dag. Van mij mag u die aanbevolen doseringen rustig verdubbelen.

8. Stress

We weten dat chronische stress de hormonen insuline en cortisol omhoog jaagt, waardoor we niet alleen de neiging hebben om dikker te worden maar ook diabetes type 2 en hartaanvallen kunnen krijgen.

Nu is er een aantal bewezen methoden om je stressniveau te verminderen, zoals yoga, waardoor je de kans op een hartaanval met tot wel veertig procent vermindert.

Misschien toch maar eens proberen…

 

Onderwerpen van deze column:

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

William Cortvriendt

William Cortvriendt

arts en auteur

William Cortvriendt (1956) heeft na het afronden van zijn artsenstudie bij verschillende medische organisaties directiefuncties vervuld. Ook werkte hij als consultant bij McKinsey & Company en werd een veelgevraagd adviseur.

Hij is tevens auteur van diverse bestsellers  over de relatie tussen leefstijl, gezondheid en ziekte. In 2015 schreef hij Hoe word je 100? over gezond oud worden dat in 2016 werd gevolgd door Hoe word je 100 het kookboek.  In Lichter (2017) behandelde hij overgewicht. 

In het nieuwe boek Kankervrij van William Cortvriendt wordt duidelijk uitgelegd wat kanker is, hoe het ontstaat, hoe we het in de meeste gevallen kunnen voorkomen, en wat we zelf kunnen bijdragen aan onze eigen strijd om kanker te overleven.

William is getrouwd en heeft drie volwassen kinderen. Hij woont en werkt in de Verenigde Staten, Spanje en Malta.

Heb je de smaak te pakken?

 

Verbeter je weerstand tegen corona is een actieboek tegen Covid-19 en de volgende pandemieën dat William Cortvriendt gratis beschikbaar stelt. Iedereen heeft er immers mee te maken.

29,95

Meer boeken van William Cortvriendt