De mismatch tussen onze genen en de moderne voeding

door | 10 mei 2021 | Verbeter je weerstand | 1 reactie

Voor zover dat is na te gaan uit historische vondsten, zijn de leefstijl en voeding van de mensachtigen tot ongeveer 10.000 jaar geleden opvallend constant gebleven. Wat is er sindsdien veranderd?

Volgens de meeste wetenschappers bestaan de mensachtigen – waaruit de moderne mens (homo sapiens) is voortgekomen – sinds ongeveer 2,5 miljoen jaar.

Voor zover dat is na te gaan uit historische vondsten, zijn de leefstijl en voeding van de mensachtigen tot ongeveer 10.000 jaar geleden opvallend constant gebleven. Mensen waren tot die tijd zogenaamde jager-verzamelaars, hadden dagelijks een portie lichaamsbeweging en hun voeding bestond vooral uit vlees en vis afkomstig uit de jacht, en vezelrijke groente en fruit zoals die toen in de natuur voorkwamen.

Veranderingen in onze voeding

Vanaf ongeveer 10.000 jaar geleden begon de aard van onze voeding te veranderen.

Mensen bleken in staat om moderne granen te telen zoals mais, gerst, tarwe en rijst, die voortkwamen uit de zaden van de tot dan toe wilde grassen. Deze moderne granen hadden grotere aantallen korrels, die ook nog eens aanzienlijk groter waren dan de oorspronkelijke grassoorten, waardoor ze een zeer hoog gehalte aan koolhydraten bevatten.

Deze nieuwverworven koolhydraatrijke voedingsmiddelen bleken niet alleen voor hoge opbrengsten te zorgen, maar zijn ook nog eens relatief ongevoelig voor bederf. De oogsten konden worden opgeslagen voor latere consumptie, wat uiteraard grote voordelen had. De latere ontdekking van Amerika ervoor zorgde dat aardappelen uit het Andesgebergte naar Europa werd gebracht. Uit het Caribisch gebied werd suiker geïmporteerd.

“Overgewicht en obesitas zijn razendsnel toegenomen tot bij meer dan 50 procent van de volwassen Nederlandse en Belgische bevolking en meer dan 60 procent lijdt aan een of meer chronische ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en gewrichtsklachten.”

Zowel aardappelen als suiker bleken ook aanleiding te geven tot een verdere toename van de consumptie van koolhydraten.

Moderne landbouw en industriële voeding

Na de Tweede Wereldoorlog zorgden nieuwe technieken in de landbouw, zoals mechanisatie, irrigatie, betere zaden, kunstmest en bestrijdingsmiddelen voor een sterke toename in de opbrengst van vooral granen en suikerbieten.

Tegelijkertijd trad er een sociale revolutie op: een kantoorbaan werd de norm en we bewogen steeds minder. De emancipatie van vrouwen zorgde ervoor dat de partners vaker beiden gingen werken, er kwamen meer eenpersoonshuishoudens, en het werk veranderde van productie- naar servicewerk, met in veel gevallen onregelmatige werktijden.

De industrie speelde hierop in door makkelijk en snel te bereiden voeding te ontwikkelen.

Mismatch

We hebben in een zeer korte tijd onze leefstijl en voeding drastisch veranderd, terwijl de natuur ondertussen nauwelijks de kans heeft gehad om onze genen hierop aan te passen.

Er is een mismatch ontstaan tussen wat we zijn en hoe we leven. In feite is hiermee een groot deel van de wereldbevolking op grote schaal betrokken geraakt in een experiment waarbij we zijn gestopt met het dagelijks regelmatig bewegen en begonnen zijn met het eten van industrieel bewerkte voeding.

En naar nu blijkt betalen we er met onze gezondheid een hele grote prijs voor.

Overgewicht en obesitas zijn razendsnel toegenomen tot bij meer dan 50 procent van de volwassen Nederlandse en Belgische bevolking en meer dan 60 procent lijdt aan een of meer chronische ziekten zoals diabetes, hart- en vaatziekten, kanker en gewrichtsklachten.

En, ik zeg het nog maar eens, we hebben daardoor een veel grotere kans op infectieziekten met een groter risico op ernstige complicaties, zoals bij Covid-19.

 

Deel van de afbeelding afkomstig van Pixabay.

 

 

Onderwerpen van deze column:

 

1 Reactie

  1. Dory

    Ik ben toch heel mijn leven, 65 jaar, bewust bezig met gezonde voeding en beweging. Koken met de producten van het seizoen, weinig tot geen snoep. Ik heb een gezond gewicht van 62 kilo.
    En toch ben ook ik overvallen door de uitslag van huidkanker, melanoom in een ernstige gradatie.
    Dus het is allemaal geen garantie. Ik ervaar het als ‘vette pech of dom geluk’ hebben in het leven.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

webredactie

webredactie

 

De webredactie is verantwoordelijk voor het ‘Hoe word je 100’ blog over gezonde voeding en gezonde leefstijl.

Heb je de smaak te pakken?

 

Verbeter je weerstand tegen corona is een actieboek tegen Covid-19 en de volgende pandemieën dat William Cortvriendt gratis beschikbaar stelt. Iedereen heeft er immers mee te maken.

Verbeter je weerstand tegen corona is een actieboek tegen Covid-19 en de volgende pandemieën dat William Cortvriendt gratis beschikbaar stelt. Iedereen heeft er immers mee te maken.

29,95

Meer boeken van William Cortvriendt

Verbeter je weerstand tegen corona

Voorwoord

Ik schrijf al bijna tien jaar over het belang van leefstijl voor onze gezondheid en levensverwachting. Ondertussen beseffen we dat ook de ernst van de Corona pandemie sterk samenhangt met onze leefstijl. Kortweg gezegd, onze leefstijl bepaalt hoe goed onze weerstand is en die bepaalt in sterke mate of we ziek worden door het Covid-19 virus en of we snel en volledig herstellen, of juist niet en we mogelijk zelfs overlijden.

Ik heb gemeend dat het mijn plicht is om de relevante wetenschap over leefstijl en de corona pandemie in een toegankelijk boekje op te schrijven en dit voor iedereen gratis ter beschikking te stellen.

Bij deze!

William Cortvriendt 

December 2020

 

Inhoud

Deel II Wat je zelf met leefstijl kunt doen tegen Covid-19 en andere infecties

 

  1. De kracht van vitamine D
  2. De goede adviezen vanuit de Blauwe zones
  3. Covid-19 en onderliggende aandoeningen
  4. Het metabool syndroom
  5. De mismatch tussen onze genen en de moderne voeding
  6. Hoe overgewicht tot gezondheidsproblemen leidt
  7. Wat te doen als je overgewicht hebt?
  8. Waarom minder eten niet werkt om overgewicht te verliezen
  9. Praktische punten om blijvend gewicht te verliezen
  10. Als gewicht verliezen onvoldoende lukt
  11. Omschakelen naar gezondere vetten
  12. Diabetes type 2 omkeren
  13. Zelf je bloedruk verlagen
  14. Je ontstekingsgraad verminderen
  15. Stress verminderen
  16. Je weerstand extra stimuleren door koudetraining
  17. Zoek de natuur op
  18. Meer bewegen
  19. Beter slapen en meer melatonine
  20. Stoppen met roken en minderen met alcohol
  21. Het belang van een goede mondverzorging
  22. Samenvatting
  23. Geraadpleegde bronnen en boeken om verder te lezen